A GROTTA MŰVÉSZETI EGYESÜLET
ELNÖKÉNEK
ÉV VÉGI BESZÁMOLÓJA
2021/2022-es tanév
A GROTTA Művészeti Egyesület elnöke évenként összegző értékelést készít az egyesület által fenntartott Grotta Alapfokú Művészeti Iskola éves tevékenységéről.
A fenntartó az értékelést a honlapján nyilvánosságra hozza.
A fenntartó az intézményre vonatkozóan elvárja, hogy az intézménye magas színvonalon, a szűkebb és tágabb környezeti elvárásoknak megfelelően működjön.
A fenntartó elvárásaihoz kapcsolódó feladatok:
- Költséghatékony gazdálkodás.
- A beiskolázás tudatos tervezése.
- Az eszköz-ellátottság fejlesztése.
- Készségek, képességek magas szintű fejlesztése.
- A hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetűekkel való foglalkozás, tehetséggondozás.
- Átjárhatóság biztosítása a művészeti iskolák megfelelő tanszakai és évfolyamai között.
- Pályaorientáció, a pályaválasztás segítése.
- Kapcsolattartás a szülőkkel, a fenntartóval, a partnerekkel.
- A pedagógiai programban elfogadott nevelési feladatok végrehajtása.
- Személyiségfejlesztés.
- Esélyegyenlőség biztosítása.
A Grotta Művészeti Egyesület által fenntartott Grotta Alapfokú Művészeti Iskolában folyó munkát a fenntartó folyamatosan ellenőrzi.
A fenntartó által tartott ellenőrzések mindig segítő szándékúak, céljuk a hibákra való rávilágítás, az előremutató irányok megtalálása és azok továbbvitelének, valamint a hibátlan munkára törekvésének segítése.
A művészeti iskola igazgatója minden év június 30-ig beszámolót készít, és ezt megküldi a fenntartónak.
Az intézmény vezetése a törvényes működés érdekében folyamatos belső ellenőrzést végez.
A nevelőtestület tagjai azonosulnak a pedagógiai programban meghatározott célokkal és elvárásokkal.
A szakos ellátottság továbbra is 100%-os megvalósulásán túl, a pedagógusok művészeti és alkotó tevékenysége kimagasló.
Minden tanuló számára egyformán biztosított a magas szintű szakmai képzés, valamint a szakmai munkához szükséges eszközökkel való ellátottság.
A Fenntartó továbbra is támogatja a művészeti iskola pályázatokon való részvételét.
Képzőművészet
A művészeti iskola kiemelt hangsúllyal kezeli a versenyekre, pályázatokra történő felkészítést. Tehetségeit versenyeken való részvételre ösztönzi, melynek lehetőségét megteremti.
Iskolánk Regisztrált Tehetségpontként működik.
Az intézmény székhelyén és a telephelyeinken is a képzőművészeti vizsgák eredményesen, sikeresen zárultak, melyek csoportonként, a pedagógusok és Almási Mariann által készített fotók alapján, és Pétersz Nóra tanárnő munkája által megtekinthetőek az iskola honlapján és facebook oldalán.
Rendezvények, versenyek, eredmények:
A Covid vírushelyzethez a székhelyen és a telephelyek iskoláiban is alkalmazkodtunk: fertőtlenítés, hőmérőzés, maszk, szülők nem mehettek be az iskola épületébe…stb. A kialakult helyzet miatt ünnepi rendezvényeink továbbra is elmaradtak, illetve ellenőrzött körülmények között történt.
A tanév során a helyzetre való tekintettel összevont, iskolai tanévzáró ünnepséget nem tartottunk. A bizonyítványok kiosztását székhelyen és a telephelyeken is csoportonként, az előírt szabályokat betartva osztottuk ki.
Facebook oldalunkon továbbra is, ill. a honlapunkon folyamatosan, naprakészen kerültek fel az elért eredményeink. A székhelyen és a telephelyeinken a képzőművészeti vizsgák eredményesen zárultak, melyek csoportonként megtekinthetőek az iskola honlapján és facebook oldalán.
A tanév második félévétől egyre több verseny kiírására került sor.
A VII. Országos Fotó verseny döntőjébe nagy örömünkre 7 tanuló jutott be. Budapesten a döntőben is igazán eredményesek voltak a tanulók. országos 2. hely Kis Hunor Álmos, 3. hely Szalontai Zsombor
Az országos grafikai verseny döntőjébe Dávid Adél jutott be, melyet Pomázon rendeztek. A II. Országos Tornyai Festészet Verseny döntőjében Fajkusz Nóra képviselte az iskolánkat, aki a Hódmezővásárhelyen a döntőben különdíjban részesült. Nóra művészeti alkotó munkájáért Csongrád városa: Fiatalok a kultúráért díjban részesült.
A képzőművészeti oktatás célja és tantervi programja a nyitottság, az igényesség és az erkölcsi fogékonyság alakítása mellett az esztétikai érzékenység és a képi műveltség, valamint a képi emlékezet és képzelet tudatosítása, kiművelése. Ezen tényezők nem csak a művészi érzékenységet fejlesztik, hanem kialakítják azt a képességet, amellyel a tanulók érzéseit vizuális eszközökkel kifejezésre juttathatjuk.
A képzés elősegíti a vizuális kultúra iránt fogékony tanulók művészeti szakterületeken valójártasságának megszerzését, illetve fejlődését.
Az életkori sajátosságok figyelembe vételével gyarapítja ismereteiket és alakítja készségeiket.
Az alapfokú és továbbképző évfolyamokon a tanulók szorgalmuktól és képességeiktől függően szerezhetnek szakirányú jártasságot.
A képző -és iparművészeti oktatás célja: a vizuális kultúra és a művészi kommunikáció sajátosságait ötvözve a múlt értékeinek tovább éltetése, a hagyománytisztelet és a vizuális műveltség megszerzése.
A képzőművészeti eredmények folyamatosan táblázatban rögzítve, archiválva:
Versenyek/Pályázatok |
Fellépések, kiállítások |
Felkészítő tanár |
Tanuló neve |
Eredménye |
||||||
Helyi |
Térségi |
Megyei |
Regionális |
Országos |
Nemzetközi |
1. |
A Herman Ottó Intézet „Drága kincsünk a hermelin” című érme- és ékszerrajzoló pályázata |
Nagyné Csernus Mariann |
Debreceni Levente Szalóki Mariann Kovács Petra |
Nem lettek díjazottak. Meg lettek híva Díjátadó Gálára nov.13-ra |
||||||
2. |
Hagyományok Háza Mikulásjárás című rajzpályázata, a Szent Miklós napi szokások megjelenítése |
Szepesiné Pálfi Erika |
Berényi Bence Gyugel Gréti Zsuzsanna Somogyi Máté Horváth-Varga Róza Bökös Eszter Adrienn Varga Áron Józan Lilla Kocsis Henrietta Nelli Bozó Léna Lakatos Larissza Hanna Fábián Édua |
Mindenki Emléklapot kapott! |
||||||
3. |
Hagyományok Háza Mikulásjárás című rajzpályázata, a Szent Miklós napi szokások megjelenítése |
Pétersz Nóra |
Barta Zsanett Muikku Marianna Eila Serfőző Csenge Emőke Fajkusz Nóra Klucsai Dániel Pintér Réka |
Mindenki emléklapot kapott! |
||||||
4. |
Piroskavárosi Szociális Család- és gyermekjóléti Intézmény Városi Mikulás rajzpályázata |
Boneczné Bakó Anikó |
Megyesi Flóra Makai Levente Makai Vivien Dávid Adél |
I. hely |
||||||
5. |
Piroskavárosi Szociális Család- és gyermekjóléti Intézmény Városi Mikulás rajzpályázata |
Stéhlikné Szalkai Mária |
Oláh Neszta Sorbán Panna Kovács Dániel Kalapács Milán Kozák Csilla Krisztina Fejes Gabriella Anna |
2. hely 2. hely |
6. |
Piroskavárosi Szociális Család- és gyermekjóléti Intézmény Városi Mikulás rajzpályázata |
Pétersz Nóra |
Vajda Laura Muikku Marianna László Adrienn Klucsai Dániel Barta Zsanett Antal Emese |
I. hely I.hely |
||||||
7. |
VII. Országos Fotó és Film Verseny |
Német Gabriella |
Szűcs Péter Máté Nagy Gábor Márk Saliga Attila Szabó Dominik Noel Beke Levente Kiss Hunor Álmos Szalontai Zsombor |
Mindenki a döntőbe jutott! II. hely III. hely |
||||||
8. |
Szín-Játék Würtz-pályázat |
Boneczné Bakó Anikó |
Megyesi Flóra Ujszászi Eszter Róla Fani Szabó-Bogár Szofi |
|||||||
9.. |
VIII. Országos Grafikai Verseny Teleki-Wattay Művészeti Iskola és AMI. |
Boneczné Bakó Anikó |
Dávid Adél Borbás Fanni László Eszter Radics Léna Ujszászi Eszter Szentgyörgyi-Nagy Sára Róla Fanni |
Döntőbe jutott! Többiek emléklapot kaptak |
||||||
10. |
VIII. Országos Grafikai Verseny Teleki-Wattay Művészeti Iskola és AMI. |
Pétersz Nóra |
Muikku Marianna Eila Fajkusz Nóra Klucsai Dániel Nagy-Halmagyi Eszter Stefánia Vörös Lili Vajda Laura Pintér Réka |
Emléklapot kaptak |
||||||
11. |
Ismerd meg Magyarországot, „A mi mesénk” rajzpályázata |
Szepesi Dóra Anna |
Hattayer Laura Kádár Lili Kókai Andrea Kormányos Zoé Dóra |
12. |
A Karitáció Alapítvány „Ha nagy leszek, Bohócdoktor leszek” rajzpályázata |
Stéhlikné Szalkai Mária |
Fejes Dorina Kitti Oláh Neszta Kalapács Milán Fejes Gabriella Anna Kozák Csilla Krisztina |
|||||||
13. |
II. Országos Tornyai János Festészetverseny |
Boneczné Bakó Anikó |
László Eszter Szatmári Bálint Radics Léna |
|||||||
14. |
II. Országos Tornyai János Festészetverseny |
Pétersz Nóra |
Klucsai Dániel Ecsédi Dániel József Muikku Marianna Eila Fajkusz Nóra Vajda Laura Pintér Réka |
Különdíj! |
||||||
15. |
Fiatalok a Nemzetér Alapítvány, Kárpát-medencei ifjúsági népdalversenye |
Ijjas Noémi |
Justin Bálint Justin Martin |
Oklevetet kaptak a részvételért |
||||||
16. |
Méhészet folyóirat, a Drót alkotói portál, a Magyar Írószövetség és az xForest.hu „Méhbarát kertek rajzpályázata” |
Stéhlikné Szalkai Mária |
Meló Dorina Mihály Sándor József Kalapács Milán Schőnfeld Olivér Kovács Dániel Sorbán Panna Oláh Neszta |
Zeneművészet:
A zeneművészeti oktatásunk kiemelt évi feladatai voltak:
- a technikai készség, az improvizációs készség és képesség, az alkotó magatartás, a kreativitás kialakítása,
- a zenei képességek fejlesztése: hallás, intonációs érzékenység, ritmusérzék, fogékonyság a dinamika és a hangszín különbségeire, zenei memória és fantázia, előadói és manuáliskészség, a zenei karakterek iránti érzékenység kialakítása.
A zeneművészeti eredmények folyamatosan táblázatban rögzítve, archiválva:
Versenyek/Pályázatok |
Fellépések, kiállítások |
Felkészítő tanár |
Tanuló neve |
Eredménye |
||||||
Helyi |
Térségi |
Megyei |
Regionális |
Országos |
Nemzetközi |
1. |
XXII. Nemzetközi Gitárfesztivál, VIII. Szegedi Nemzetközi Ifjúsági Gitárverseny |
Bajomi Nagy Péter |
Góg Sára |
2. hely |
||||||
2. |
XXXII. Csongrád-Csanád Megyei Kortárszenei Találkozó, Szentes |
Bajomi Nagy Péter |
Góg Sára |
Kiemelt Nívódíj |
||||||
3. |
A szegedi Dugonics A. Piarista Gimn. AMI rendezésében XIII. Tavaszi Gitártalálkozó |
Bajomi Nagy Péter |
Góg Sára |
Nívódíj + fődíj: Őszi Nemzetközi Szegedi Gitárfesztiválra teljeskörű belépőjegy. |
||||||
4. |
A szegedi Dugonics A. Piarista Gimn. AMI rendezésében XIII. Tavaszi Gitártalálkozó |
Mészáros János |
Bérces Bercel |
Dicséretet kapott |
||||||
5. |
Fiatalok a Nemzetér Alapítvány, Kárpát-medencei ifjúsági népdalversenye |
Ijjas Noémi |
Justin Bálint Justin Martin |
Oklevetet kaptak a részvételért |
||||||
6. |
Csanytelek Sulisztár |
Ijjas Noémi |
Justin Bálint Justin Martin Katona Nikolett |
2. hely (nemzetközi versenyen való részvétel) |
A székhelyen és a telephelyek iskoláiban is alkalmazkodtunk a Covid helyzethez helyzethez: fertőtlenítés, hőmérőzés, maszk, szülők nem mehetnek be az iskola épületébe…stb.
A covid helyzet miatt ünnepi rendezvények, koncertek megrendezésére nem került sor.
A vizsgák lebonyolítása időben, a kiakut helyzetnek, az előírásoknak megfelelően megtörtént, a jegyzőkönyvek elkészültek, a bizottságok részéről aláírásra kerültek.
A szereplések, versenyek dokumentálása folyamatos volt a honlapon és a facebookon való megjelenés miatt. Az országos versenyekre való felkészülés, felkészítés folyamatos, a munkatervnek megfelelően történt.
Vezetői ellenőrzés és értékelés:
A tanmenetek, a naplók, törzskönyvek adatainak felvitele időben elkészült.
Az adminisztrációs fegyelem javult.
Kimutatás készült a térítési díj és tandíj befizetésekről, mely megküldésre került a fenntartónak.
A rendszeres gyermekvédelmi kedvezménnyel rendelkező, SNI és a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű tanulókat pontosan nyilvántartják.
Emberi erőforrás fejlesztés:
A 2021/2022-es tanévre vonatkozó Beiskolázási Terv a törvényi előírásoknak megfelelt.
A szakmai továbbképzéseken való részvétel, a pedagógusok önálló jelentkezésével történt.
A nevelőtestület pedagógus minősítésre való felkészítése folyamatos.
A BECS csoport elkészítette az éves önértékelési tervet.
A POK által szervezett tehetséggondozó tantestületi továbbképzés az őszi időszakban valósul meg a covid helyzet miatt.
Közösségfejlesztés és együttműködés:
A művészeti iskola a közösségfejlesztést minden formában támogatja. A közösségépítés, a közösségfejlesztés mindig az adott telephelyen oktató pedagógus feladata. Az iskolában nagyon jó a tanár-diák légkör.
Belső kapcsolatok, együttműködés:
A művészeti iskola közösségi oldala beváltotta a hozzá fűzött reményeket, naprakészen megtalálhatóak a tanulók, növendékek pályázati eredményei, szereplései és az aktuális információk is, mely egy sikeresen működő kommunikációs rendszer.
Az intézmény külső kapcsolatai
Az iskola szoros kapcsolatot épített ki a közvetlen környezet társadalmi, gazdasági és civil szereplőivel, a társintézmények vezetőivel, pedagógusaival.
A működés törvényessége
Az intézményi szabályozó dokumentumok hatályosak, a törvényi előírásoknak megfelelnek. Az alapdokumentumok mind az intézmény honlapjára, mind a KIR rendszerbe feltöltésre kerültek.
A szükséges tanügyi nyomtatványok rendelkezésre állnak, megfelelőek, jogszerűek.
Az intézményvezetés nagy figyelmet fordít a tanügyi dokumentumok naprakész, hiteles és előírásoknak való vezetésére, melyet az egyesület ellenőrzött.
Az Állami Számvevőszék ellenőrzése februárban lezárult. Az intézményt fenntartó egyesület az alacsony kockázati besorolásban szerepel.
A tanulók és pedagógusok rögzítése a KIR rendszerben naprakész. A tanügyi dokumentumok ellenőrzése rendszeres a vezetés részéről.
Az intézményben a csoportok szervezése a vonatkozó jogszabály alapján történt.
Az intézmény pedagógiai programjában megfogalmazott célok és elvek megvalósultak az intézmény szakmai munkájában.
A tantárgyak tantárgyi programja, a tanítási órákon folyó oktató – nevelő munka megfelel az elvárásoknak.
Intézmény gazdálkodása
A 2021/2022-es évi költségvetést a fenntartó jóváhagyta. Az intézmény az éves költségvetésben foglaltaknak megfelelően gazdálkodik.
Az intézmény gazdálkodása a vonatkozó jogszabályokban a törvényességi szempontoknak megfelel.
Az intézménynek köztartozása nincs.
A KIR rendszerben működtetett gazdálkodást érintő adatközlési kötelezettségének határidőre eleget tett.
Az iskola tárgyi feltételei a színvonalas oktatáshoz adottak, az anyagbeszerzés folyamatos volt, a szaktanárok igényfelmérése alapján történt.
A tárgyi eszközök nyilvántartása folyamatos és a törvényi előírásoknak megfelelően van vezetve. Az intézmény számára az eszköz feltételek a jogszabályok által megkívánt módon rendelkezésre állnak.
A törvényben meghatározott eszközlistán felül is rendelkezésre állnak a tanulók számára eszközök.
A már meglévő eszközöket továbbra is rendeltetésszerűen használja az intézmény.
Az iskola számviteli rendszerét, számviteli politikát, az elszámolás elveit és eljárásait kidolgozta, aktualizálja.
Az intézmény működéséhez szükséges szabályzatokkal rendelkezik.
A Számviteli politika éves felülvizsgálata és aktualizálása a jogszabályi változások függvényében megtörtént.
A költségvetési lehetőségeket továbbra is saját bevételekkel igyekezett növelni az intézmény. Ennek lehetőségei a térítési és a tandíjbevételek, melynek tételes intézményi elszámolása megtörtént a tanév végén a fenntartó felé.
Az intézmény takarékosan és hatékonyan gazdálkodik a rendelkezésre álló eszközeivel és forrásaival.
Igazgatói beszámoló
Ahhoz, hogy a gyerekek a szépséget felfogják, megértsék, nem elég csak a tehetség, tanulással kell a fogékonyságot megszerezni és tökéletesíteni. Az így megszerzett és idővel kialakult szépérzéket nevezhetjük méltán ízlésnek.
Szépséget vinni a mindennapi életbe – ez olyan tudomány, amit nem magától sajátít el az ember. Ezt a ritka ajándékot csak a gyermekkorból vihetjük át a felnőttkorba. Ezért olyan fontos, hogy széppé tegyük a gyermekkort, hogy megtanítsuk a gyermekeket a környező világ szépségeire.
Miért is fontos a művészeti nevelés, a művészeti oktatás?
Egyrészt azért, mert itt a tanulók élményszerűen tapasztalhatják meg a művészeti stílusok és irányzatok sokszínűségét, valamint azokat a kifejezési formákat, amelyek a művészetekben ötvöződnek. Megtapasztalhatják, hogy az alkotás folyamata a legértékesebb emberi alapképesség.
Másrészt azért, mert a művészeti tevékenység egyik legnagyobb hatása, hogy fejleszti a személyiséget.
A művészetek az élet alkotó energiáit adják. Fejlesztik a gondolkodást, a koncentrációt, a nyitottságot, az önbizalmat. Erősítik a képességet és szándékot arra, hogy az értéket észrevegyük, felkutassuk. Ezekre a mindennapi életben nagy szükség van, tehát a személyiségformálásnak egy fontos eszköze a művészetoktatás.
Intézményünk alapvető funkciója és a Pedagógiai Programunk legfőbb célkitűzése is a tehetségek gondozása, a veleszületett vagy szerzett képességek továbbfejlesztése. Cél, hogy ezen tanulóink megtalálják azt az utat, amelyen eredményesen haladhatnak előre A tehetségek fejlesztését kiemelten kezeli iskolánk, a kreatív képességek kialakításához pozitív környezeti hatásokat biztosítunk.
A művészeti iskolában olyan képzést kapnak a tanulók, amely alakítja személyiségüket, fejleszti képességüket, fejleszti őket a továbbtanulásra, a választott szakmára. Mindezt a munkát a jól felkészült, maguk is alkotó pedagógusok végzik, akiknek személyisége pozitívan hat a tanulók alkotói tevékenységére.
Az intézmény számára fontos a tehetségek korai felismerésére, tudatos fejlesztése. A gyermekek egyénisége alakítható, szakmai tudásuk éveken át bővíthető, mely irányíthatja pályaválasztásukat a képzőművészet és zeneművészet terén is.
Az iskola fontos feladata: a szülők és a pedagógusok közötti folyamatos együttműködés kialakítása, a tájékoztatás.
A jól felkészült, megfelelő végzettséggel rendelkező és alkotni tudó tanárok eredményes tartalmi munkát végeznek. Kellő előkészítő, érzelmi motiválással biztosítják a tanulók számára az élményszerű kreatív tevékenységet, az alkotómunkát. Így születhetnek csak eredményes alkotások.
Az iskola pedagógusainak beszámolói alapján egy teljes képet kaphatunk a tanévről, annak sikeres lezárásáról, melyet az intézményi beszámoló részletesen tartalmaz.
Összegzésként elmondható, hogy a Grotta Alapfokú Művészeti Iskola tantestülete sikeres és eredményes 2021/2022-es tanévet zárt.
Csongrád, 2022. augusztus 31.
Baranyi Lászlóné
egyesület elnöke